29 november 2010

En liten fundering kring Berts MF-kritik i Aftonbladet

Det jäser ordentligt bakom kulisserna på årets Melodifestival, och det verkar som om de flesta låtskrivare i år haft Aftonbladet och Expressen på speed-dial när de behöver gråta ut över bidrag som inte kommit med. Rörigt och infekterat verkar bara vara förnamnet, och man hoppas det kan bli lite lugnare nu när 32 (okej, 31 igen sedan några timmar då) bidrag presenterats.

Argast av alla i år verkar – som vanligt – Bert Karlsson vara. I dagens Aftonbladet sågar han i en salig röra låtvalen, webjokern (där han tydligen satsade massa pengar på vinnaren utan att ha kontrakt och sedan förlorade honom till ett annat bolag), "den såkallade juryn", SVT, val av "artister före låtar", val av "artister som inte är tillräckligt kända" och hela Idolgenerationens musiksmak.

Suck.

Jag tänker inte lägga mig i uttagningsprocessen här och jag tänker inte ta ställning varken för SVT eller för låtskrivarna - jag har ingen insikt i hur turerna gått eller vad som förväntats och avtalats - men några saker i Bert Karlssons arga inlägg får mig som schlagerfantast att fundera lite över vad han pratar om.

Så här skriver Bert:

"SVT skulle lära av misstagen. Misstag som att nobba den låt som i fjol blev en dundersuccé för Danmark. Misstag som att låta suveräna låtar inte komma med i tävlingen."

"Den så kallade juryn har inte alls lyssnat på de senaste årens misstag. I stället har de plockat ut moderna låtar, framförda av Idolgenerationen, som inte har en chans. SVT lärde sig inte något av Danmarks succé i fjol, utan har återigen gått efter genrer."

Ok. Stopp och belägg här ett tag nu.

Danmark kom fyra ifjol. Mycket riktigt. Med en låt som ratades av urvalsjuryn. Också riktigt. Men ska vi verkligen av det dra slutsatsen att alla bidrag i Melodifestivalen ska låta som Chanée & N'evergreen? Ska vi inte kika lite på de bidrag som faktiskt kom FÖRE Danmark i ESC i så fall? Tysklands poplåt och Turkiets MTV-vinnande rockgrupp? Är det inte på toppen vi ska sikta – en topp som tydligen fungerar utmärkt för Idolgenerationen och deras musik – istället för på fjärdeplatsen?

Och om jag personligen skulle slänga iväg en kommentar till den ännu, så vitt jag vet, hemliga "så kallade juryn" så är det snarare att jag saknar mera bra och ung pop.

Linda Bengtzing säger sig ha en låt som är citat "Bert Karlssons våta dröm", Jenny Silver har en låt som skrivits av just gänget bakom den danska fjärdeplatsen, Sanna Nielsen har sagt att hon går tillbaka till sina schlagerrötter, Babsan har utlovat "bonnschlager a' la' La Dolce Vita" och till det kan vi addera namn som schlagerdrottningen Shirley Clamp, Bettan Andreasson (kvinnan med flest och bäst placerade bidrag i ESC genom tiderna) och hela två dansband (där Bert verkar såga det ena för att hans grupp inte fick sjunga låten…något han dock vidhåller inte är anledningen till att han rasar lite senare i inlägget) med kanske det mest svennebananfolkliga vi har, Lasse Stefanz, i spetsen.

Alltså allvarligt? Detta i en tävling där den stora grejen 2010 var att svenska folket röstade ungt och fräscht och där Globenfinalens startfält knappt var byxmyndigt? Trots detta har alltså alla de namnen som nämns ovan getts plats 2011 och fortfarande menar Bert alltså att inget hänt på grund av den danska fjärdeplatsen? Nä, saknas det något är det väl mer okända namn, mer unga, hungriga namn som Le Kid, Loreen, Sara Varga, Rasmus, Anniela, Eric Saade och webjokrarna?

Jag är inte dum i huvudet och sitter såklart inte och skriker efter Robyn som H Amster(!?) i SvD (jag tillhör som sagt falangen som hellre ser mindre kända namn, och som aldrig, aldrig skulle få för mig att skrika efter Björkmans huvud på ett fat för han inte får dit helt omöjliga artister som Kent) men skulle jag önska mig nåt utöver det vi nu serverats så skulle det väl vara fler namn i stil med Erik Hassle, Vincent, Victorious, Niki & The Dove, Little Marbles och Tove Styrke? Till exempel.

Varför? För att den typen av musik vinner ESC, Bert! Även om Danmark kommer fyra. Och den typen av unga, coola artister lockas knappast till festivalen med fler låtar som In A Moment Like This i startfältet…

Eurovision är knappast det hippaste som finns, och visst är trenderna där några år efter. Men menar Bert på allvar att dansbandsschlager a' la' Carola och Charlotte är det enda Sverige kan/ska komma med till ESC, och att det är det enda som vi har en chans med där? Ja, då kan vi ju bara lägga oss ned, ge upp och självdö direkt.

Schlagern ska och måste få vara med i Melodifestivalen (den genren finns ju bara där). Jag säger absolut inte att den ska bort och jag är helt klart en av dess största förkämpar. Jag är också av åsikten att alla bidrag inte behöver vara med i MF för att vinna, det ska vara bra och bred TV-underhållning också. Men schlagern ska väl inte vara vår vassaste kniv i lådan? Mer bredd och spets måste vi väl våga ha?

Att låta 1985 KAN fungera. Absolut. Men det kan funka att låta 2015 också, och är inte det lite, lite roligare?

Bert ropar i nästa andetag efter namn som September, och visst, där håller jag med honom helt. September (som ju verkat hoppa av i sista stund) hade varit mer än välkommen i år...men har hon verkligen med hans Danmarkslinje tidigare i inlägget att göra? Det känns lite förvirrat. Är hon inte min och Idol-generationens artist, hur mycket TV4-succé med Lill-Babs hon än gjort? Och när han lägger till Elena och Lena Ph ramlar han återigen in på en tantkvot jag redan tycker är fylld – med råge och berättigande - i år. Är dessa damer de "toppnamn" han och pressen saknat i år är de och jag på helt olika båtar. Vi har Sanna, Bettan och Linda. Vad skulle då en artist som Lena Ph där och göra?

Är det någon del av Berts kritik som jag tycker är intressant – förutom den kring den tågkrasch som kallas webjokern, men den har vi snackat om innan - är det väl just den att SVT kanske tar på sig en för stor kostym när de själva vill avgöra vilka artister som är rätt eller fel. Det måste ju vara omöjligt för ett TV-bolag att avgöra vad som är hett eller inte (de pysslar förhoppningsvis mest och bäst med annat) och här någonstans finns en vettig tanke som Bert helt sjabblar bort istället för att komma med nåt konstruktivt.

Kanske hade det varit roligare att låta fler utvalda låtskrivare skapa varsitt "paket" med artist + låt (a' la' den där MF-tävlingen på nittiotalet) som komplement till "den såkallade juryn"? Lite som RedOne verkat gjort i år? På det sättet kanske fler okända namn skulle dyka upp än bara till webjokerbidragen? Det är bara ett förslag och jag är beredd på att äta upp det eller plocka fram det igen i april. För jag tycker absolut att vi väntar till efter 2011s tävling innan vi utvärderar om uttagningsprocessen i år fungerade eller inte. I alla fall i den här bloggen. Allt annat är ju befängt.

Sammantaget känns det som om Bert i sitt inlägg har små frö till intressant kritik (jag funderar tex över vad Berts kommentar om att SVT "agerar i eget intresse" betyder? Vad menar han att SVT har för intressen i skivbolagen? Och i så fall vilka? DET hade varit intressantare att veta någonting om om nu dessa finns utanför Berts konspirationstankar!) men det känns vidare som om dessa frön diffunderar bort i en tsunami av motsägelser, och så länge det finns egna intressen i bakgrunden blir det ju svårt att bortse från att det kanske finns en massa besvikelse, agg och sårade egon inblandat.

Slutligen: På pappret tycker jag personligen, tvärtemot Bert, att det ser ut att bli en riktigt kul festival 2011! Långt, långt ifrån trökåret 2010. Ett riktigt stort namn (återigen; September du är saknad!) hade kanske piffat till det ytterligare, men RedOne, LeKid, Alexander Bard, Eric Saade, Fredrik Kempe, Danny och JC Chasez räcker för att jag tror det ska bli sex fantastiska veckor i vinter.

Och jag kräver egentligen inte så mycket mer av mitt favorit TV-program och Sveriges största musiktävling… Fan vad jag längtar!

14 kommentarer:

Markus Gisslén sa...

Jag står upp här hemma i vardagsrummet och applåderar detta inlägg!!! MYCKET bra skrivet!!!

Anonym sa...

Väldigt få låtar på svenska i år. Trots att reglerna säger "minst 10" eller nåt sånt. Men det kanske blir ett par som byter språk på vägen... :)

Oswald sa...

Vad är det för regler som säger "minst tio låtar på svenska"?

Micke sa...

Det var det klokaste inlägg jag läst i MF-debatten på länge! Jag håller helt med om att Berts kritik var väldigt spretig och märklig. Keep up the good work

Anonym sa...

Håller helt med, vill inte heller ha schlager à 1985. Utan jag älskar MODERN schlager som andas 2000tal. (som pernillas låt iår) // Jonas

Andreas sa...

Stämmer helt in i kören!! (DU är min idol ;)
Det är ungt och fräscht vi ska satsa på. Sen ska ju alltid schlagern få sin rättmätiga plats (annars ingen Mello), men med den blandning som finns nu känns det som det kommer bli "så mycket bättre" nästa år, i jämförelse med årets ballad-tunga festival! :)

Ellen sa...

Anonym & Oswald: Förr i tiden, på den tiden då det fanns en blogg som hette Schlgerprinsessan, vill jag minnas att det fanns en uttagningsregel om att minst x antal låtar skulle framföras på svenska. Det här var kanske 2005 eller nåt sånt...

När det kommer till tävlingen 2010 ser det onekligen bra ut på pappret. Både lite nytt och o-schlagrigt som Le Kid och en massa halvokända namn och så ett par schlagerikoner som Shirley (!), Bettan (!) och Linda B (!). Bra blandning. :) Utan schlagerikonerna - ingen melodifestival.
Jag har inte läst Berts artikel men känns det inte som att det är samma visa varje år? Han får inte med sina egna artister, och så blir han arg och ringer Aftonbladet...

Anonym sa...

Väldigt bra skrivet, keep up the good work// Micke R

hwb sa...

Mitt på pricken Oswald. Längtar skall bara fira lite jul först.

Anonym sa...

Bra stavat Christer!

Johan sa...

Grymt bra skrivet! Ungefär det jag själv tyckte men inte kunde formulera. Längtar efter att säsongen drar igång så att man kan följa er blogg och se den uppdateras dagligen =)

Anonym sa...

"A3. SVT har som avsikt att ge 10 av tävlingens 32 platser med förtur till bidrag som framförs med
huvudsakligen svensk text."

:)

Anonym sa...

Cool.
Hur många verkar det vara i år om man ser till titlarna? Typ 6-7 stycken om jag räknar rätt?
Intressant!

Daniel sa...

En sak håller jag med Bert, lyssna mer på internationella juryn!

Jag har tänk varje gång (e från Finland) att jisses vad kommer Sverige med för usla låtar i eurovision (tex i fjol med låten sövande usel) MEN när jag tittat på svenska finalen sista åretn FINNS HUR MÅNGA bra låtar som helst... men fel vinnare. Och varje år har jag hållit med internationella juryn. Så lyssna mer på den!