02 november 2010

Våra webbjokerfavoriter: Del 5 On My Own

Den pendlar mellan första och andra plats i tävlingen, och vi blir lika glada varje gång den slår den där fåniga Jimmy Jansson-popen Tusen nätter. Klart att vi slår ett slag för snygga Jonas Matsson och hans lilla pärla On My Own.

Varför ska man rösta på dig i webbjokern?
- För att det inte är första gången jag står på scen, jag startade mitt första band när jag var 10 år.
Så jag vet att jag kommer att göra ett säkert och bra framträdande.
Och sen tycker jag att låten håller, att den är tillräckligt stark för att matcha den övriga konkurrensen i Melodifestivalen.

Varifrån kom inspirationen till låten?
- Låten är skriven av Peter Autio och hans mamma, Sari Autio Olsson, och jag vet att hans mål med låten var att göra en somrig pophit. Jag tycker verkligen att han lyckades. Tillsammans med Peter tog vi fram det rätta soundet och den slutgiltliga mixen.

Vissa jämför låten med Jason Mraz Im Yours, håller du med?
- Ja, det förstår jag att de gör, det var ju Peters mål. Jag lyssnar även mycket från den sortens musik (amerikansk västkust) och inspireras mycket av det när jag själv skriver melodier och låtar, och jag har spenderat en hel del tid där.

Vilken artist är din förebild/idol?
- Jag har stor respekt för folk som är riktigt duktiga på det dem gör, så jag har ingen specifik idol. Det kan vara allt ifrån min duktiga kompgitarrist till stjärnor som Gavin DeGraw och Johnny Cash.

Vilken är världens bästa Melodifestivalslåt?
- Jag diggade "Fly on the wings of love" när den kom! Annars gillar jag Salem al Fakirs låt, "Keep on walking" från förra året.



Så, in med On My Own i finalen! SMS:a 240 till 72211 3,60 kr/sms

1 kommentar:

Anonym sa...

Borde definitivt kvala in till er härliga tävling, om han nu vinner webbjokern vill säga, vilket jag innerligt hoppas eftersom jag lagt en större förmögenhet på hans låt (och Dont stop). Så pass att jag inte får rösta mer från min telefon förräns räkneverken nollställs igen.. :) // Jonas