24 januari 2011

Snart sparkar vi igång!

Vi är väl medvetna om att det varit ganska dött här ett tag (minst sagt) men vi har varit upptagna med att inviga schlagersäsongen 2011 med en stor schlagerquiz för likasinnade, samtidigt som MrR har haft fullt upp med att avsluta QX stora schlagernummer - vars artister och (inte minst) tema kommer avslöjas på onsdag i denna veckan - och MrK har…äsch, jag vet inte vad jag gjort…men för er som ännu inte tagit stegen in i 00-talet och addat oss på Twitter så har jag nog inte gjort något schlagervettigt alls sen jag var med i juryn i oktober får jag erkänna…

…eller jo: Jag har läst ett gäng andra (något flitigare) bloggare och bland annat noterat det här:

Uttagningarna har ju dragit igång för fullt i våra nordiska grannländer (minus Danmark), och för de som vill veta detaljer rekommenderar jag popbloggar som Swedish Stereo, nya Schlagerfiasko eller ombuzzade Scandipop (som vi i år kan adda till vår korta lista av frenemies på schlagerturnén).
Jag måste dock erkänna att av det lilla jag hört så är det bara en enda låt hittills som jag tror möjligen kan komma att slåss med vår slutliga svenska vinnare i år - och det OM den vinner på hemmaplan då såklart. Här har ni den med isländska Yohanna, eller Jóhanna Guðrún Jónsdóttir som hon lite förenklat kallar sig numera.



På tal om frenemies så är vi förresten otroligt glada att vår frenemy nummero uno, den alltid lika schlagerscoopsjagande Torbjörn Ek, får komma hem från London och åka runt med oss (oss och oss…det var nån annan tidning i år igen tydligen) som vanligt. Hans tidigare så saligt insomnade blogg har också börjat vakna ur sitt ide HÄR.

Jag kan fortfarande inte släppa den där fullständigt galna låten med Jamala som heter Smile, som tävlar i Ukraina i år, och som vi skrev om för ett tag sedan (och som många av er hatade enligt kommentarerna då). Vad som än händer med den - och jag misstänker att om den vinner så sitter vi där och är urskraja för Ukraina som vanligt när det väl smäller hur fånig vi än tycker den är nu) så kommer den ha en riktigt kul och snygg video i alla fall. Kolla här (tack, Nina)!



Annars när det gäller eurovisionbloggar är det som vanligt Schlager-Pierre – mannen som, om det här var NHL och jag och MrR hade ett gäng fräscha miljoner i fickan, vi skulle drafta på studs – ni ska läsa om ni vill veta ALLT om ESC.
Där hittar ni oftast betyg på vartenda nationellt bidrag (hur orkar karln?) och vi ser fram emot att addera även honom till vår frenemy-lista när han bloggar för Corren på plats i Linköping.
HÄR kan ni till exempel läsa hans senaste batch med ESC-kortisar, där vi får veta att Omar Naber ska tävla i Sloveniens uttagning i år igen. Jag älskar hans bidrag Stop från 2005. Minns ni den?



I år är det som vanligt många svenska låtskrivare som tävlar i gyttret av utländska nationella uttagningar. Vår nya internationella schlagerkung Jonas Gladnikoff har till exempel bidrag både i Portugal, Irland och till och med två i Spanien, ett land där hela sju bidrag har svenska upphovsmän (varav ett av en före detta avdelningschef på MrKs arbete, för de som har lite mera privat koll på undertecknad).
Två bidrag i Spanien har förresten sitt ursprung i den blondpermanentade skallen på ena halva av Lili&Susie, då Susie Päivärinta har skrivit både Diamonds och C'est la vie! Min obefintliga spanska gör att jag inte vet om det avslöjats vilken artist som gör vilken låt, men jag hittar märkligt nog inte Hanson, Carson och Malmqvist på den här sidan...

På Irland är annars duon Jedward storfavoriter, en tvillingduo som slog igenom i brittiska X-factor 2009 och var det årets stora älska-eller-hata-akt. Hur de låter? Tja, snäppet över Dustin the Turkey i alla fall. Eller typ såhär:



På hemmaplan, då? Tja, Melody Club verkar stå för alla snaskiga kvällstidningshistorier i årets festival hittills (ja, förutom att Bert Karlsson sågar RedOne då, men vad var annars att vänta) med först en avhoppad trummis och sen en trummis som slår på annat än sina trummor.
Det enda fnissiga i den sorgliga historien är annars att våra favoriter i Le Kid också drogs in i härvan via skvallerforumet Flashback (vilket såklart bara är kul om man vet att Felix och Anton är världens snällaste, men ändå):




Vad gäller Melodifestivalen i övrigt har vi ju annars fått lite nya singlar från MF-aktuella artister som Eric Saade, Swingfly, en cover med nämnda Le Kid,, Danny och ett dansprojekt frontat av Jenny Silver. Bland annat. Upplys oss gärna om fler!

Jenny Silver som förresten repar sitt nummer med sin nummeransvarige La Engfors såhär.



Annars är väl den största nyheten på Melodifestivalfronten på senare tid att Peter Stormare ska medverka i årets festival under namnet Harry Storm, och spela någon form av avdankad rockstjärneproducent som ger forna MF-vinnare ett uppdrag. Ni kan läsa mera om det här, men vi väntar nog med våra kommentarer om det hela tills vi sett det i Luleå...

…och Melodifestival-reklamen i SVT har ni väl redan sett?



Det var det!

Nu är vi såklart till tänderna taggade med varsin ackreditering, nyinköpt teknik, minst 12 olika partyoutfits och en laddning tågbiljetter för att kunna kicka igång schlagerbevakningen åt er på allvar här om en dryg vecka.

Vad vill ni läsa? Vad vill ni veta? Vad vill ni se?

Och (jag vet att jag tjatar men) glöm nu inte adda oss på Twitter! Mycket av magin i år kommer hända där, YouTube-klippen kommer synas där innan de syns här i bloggen. Många av årets artister twittrar dessutom, och här har gänget i bloggen Schlagerzoot gjort en lista på dem.

Berätta för oss och vi lovar ta åt oss så mycket vi bara orkar – och samtidigt såklart köra i ungefär samma spår som ifjol dessutom – och så lovar vi att från och med idag så ska vi börja ruska liv i den här bloggen (fortfarande på Blogspot och den här adressen som ni märker, men med lite tur på väg till en annan sida de närmaste dagarna) och göra er tillvaro lite mera schlagertastic.

Och vet ni. Jag kan nästan lova er att det kommer bli ett av de bästa MF-åren någonsin där vi startar alltihop i ett urstarkt Luleå om mindre dagar än vad en vanlig schlagerartist har fingrar.

Vi ses!

7 kommentarer:

Damian sa...

>>>Vad vill ni läsa? Vad vill ni veta? Vad vill ni se?
ALLTING!!!)))

Tack så jättemycket för referens, jag var ju Schlagerprofilernas fansen inom tre år och kan inte vänta för din ny schlagerresan att börja så snart!

Anonym sa...

Ååhh hoppas det blir asbra låtar iår och inte såå mycket P3 tråkiga låtar som ifjol. /// Jonas

H. sa...

Först och främst vill vi läsa om hur låtarna kommer låta. Som ni gjorde för två (?) år sen. Gick igenom låt för låt, vad ni visste om den i förväg, tips och lite om artisten.

Oswald sa...

@Damian: Varsågod! Och vi är dina fans! :)

@Jonas: Jag kan på riktigt här och nu lova dig att det inte är så mycket "onödigt P3-credd" som ifjol och dessutom att du kommer hitta låtar här du kommer älska resten av ditt liv. :) Bra va?

@H: Jag gillade också det där som MrR gjorde (för tre år sen tror jag det är till och med) med presentationer låt-för-låt innan festivalen en gång. Det var grymt.

Problemet i år är (i och för sig delvis tidsbristen - vi är jäkligt nära nu) ironiskt nog att vi vet lite förmycket om vissa av låtarna...

Det hela var lättare när vi bara hörde skvaller och rykten - då kunde ingen stoppa oss från att sprida det. När vi nu har mera koll på förstahands/hardcore-fakta - inte minst genom min delaktighet i juryarbetet - blir det mer känsligt vad vi kan skriva utan att svika förtroende hos upphovsmän och artister eller bryta regler hos SVT.

Vi lovar dock att vi ska göra vårt allra bästa att skriva så mycket som vi bara kan och får! Såklart. Håll ögonen öppna!

Anonym sa...

Jag tror att jag kommer ÄLSKA Jenny silvers låt av vad jag har förstått och läst.. :) // Jonas

Anonym sa...

Och förhoppningsvis Shirleys Angels låt.. // Jonas

Slinkan sa...

Antligen! Hoppas latarna e sa bra som ni hintar att dom e ;)