16 februari 2007

Rapport från Schlagersoffan (två)

Då var det dags för den andra rapporten från schlagersoffan, där jag nu hört morgondagens startfält tillsammans med min gode vän, arkitekten FF. Till skillnad från förra veckan när jag indoktrinerades med låtarna live i två dagar innan jag satte betyg, så är hemma-betygssättandet mera subjektivt och mera en bedömning av låten i sig än dess chanser att ta sig vidare till Globen. Samtidigt blir det ju lite mera spännande så här.

Betygen är satta (och motiveringarna skrivna) helt oberoende av varandra på olika datorer…och den gode R1s betyg (och de vackra bilderna i originalstorlek) hittar ni som vanligt på QX.se!
Hey ho, let’s go.

1. Måns Zelmerlöw - Cara Mia
(Fredrik Kempe & Henrik Wikström)
R2 R2 R2 R2
Snygg låt som jag kommer dansa till en HEL del framöver och mitt böghjärta älskar den ovillkorligt redan efter andra lyssningen. Först tyckte jag faktiskt den var en liten besvikelse - inte minst efter Kempes grymma Regina-låt förra veckan – men det var möjligen bara på grund av mina uppiskade förväntningar från min käre schlagerbloggspartner. För när jag hör den för tredje gången så: Wow. Bang. Poff. Sen är den min. Med ABBA-vibbar och plats för smågodiset Måns att skaka en hel del på sin snygga rumpa, tycker jag det lyfter från godkänd medelnivå till snygg discoschlager. Frågan är väl bara om Måns klarar en sådan höjning live? I så fall kan kvällens enda riktiga schlager bli alltifrån riktigt farlig till en femteplats. Men hetast på Pride i sommar? Utan tvekan! Det vore landsförräderi om inte Edward bad honom komma.
FF FF FF F
Precis så här hade det låtit om Lasse Holm hade haft sin storhetstid på 2000-talet, men nu är det varken 80-tal eller Skara. ”Schlagerfabriken” drivs numera av ett antal olika gruppkonstellationer som massproducerar bidrag efter bidrag. Snyggt, slickt men otroligt förutsägbart. För i vilken ordning är det som Kempe och hans polare snor från Abba? Men de skall ha all heder åt upphöjningen. Det här måste ha varit låten som Fredrik haft svårast att lämna ifrån sig för att framföras av någon annan än han själv! Men vad jag än tycker nu så kommer jag säkert vara en av de där som kommer älska låten en sen kväll med alldeles för mycket öl innanför västen. Hoppas verkligen att jag behåller t-shirten på…

2. Miss Match - Drop Dead
(Fredrik Boström, Märta Grauers, Felix Persson, Marit & Stefan Woody)
R2
Snyggt producerat, men var är låten? Monotont och enformigt. Tråkigt och gapigt. Orkar inte ens skriva mer. Garanterat utanför de fem.
FF
Bubblande, intetsägande elektro-rock. Kisspaus!

3. Magnus Carlsson - Live Forever
(Danne Attlerud, Michael Clauss & Thomas Thörnblom)
R2 R2 R2 R2 R2
Det mesta av 80talsblippet från demon är borta och ersatt med ett rejält Alcazar-tryck. Barnkören är kvar men de har tonat ned den lite och lagt till en massa swoch och swichljud …och den ger mig fortfarande rysningar. Jag älskar den här låten och bara längtar till att få dansa till den på ett fullsatt dansgolv. Enligt mig är den fortfarande det bästa Magnus gjort i festivalen (och jag är en inbiten Carlsson-fan i de här sammanhangen) och ska han få vinna någon gång så är det fanimej i år. Inte för att jag tror han gör det…men allt annat än direkt till Globen imorgon beror bara på att folk är trötta på Magnus – inte på låten. QX publikundersökning är väldigt, väldigt oroväckande. Jag får svårt att sova i natt.
FF FF FF FF
Alla som vuxit upp till A-ha och Limahl kommer att älska denna lilla poppärla. Snygg falsett, en bra vers och refrängen sitter som klister efter första lyssningen. Det enda Magnus har emot sig är nog Magnus själv och han bör nog förbereda sig på det som han är så van vid, andra chansen. Folk kan ha tröttnat, åtminstone på hans plattångade mittbena. Jag var en av de där lyckliga som hade förmånen att få en tjuvlyssning på Live Forever och efter två genomlyssningar kunde jag i flera veckor efteråt nynna på både vers och refräng.

4. Sheida - I Mina Drömmar
(Ulrika Bodén, Rostam Mirlashari & Niklas Rosvall)
R2
Det här är som när festivalen vill kvotera in hiphop – det blir inte riktigt det bästa i genren som hamnar här om man vill säga det snällt... Nu tycker jag inte det är sååå illa som det ryktats i förhandssnacket. Jag tror faktiskt till och med att jag skulle kunna ta det till mig lite mera om det sjungits helt på persiska och vi sluppit den där svenska texten av en sångerska som känns som en förvirrad jojkare som hamnat i en Bollywoodfilm. Nu är det mest något för de där som varje år verkar rösta för att sabba.
FF FF
Tråkigt etno. Orienten möter Jokkmokk. Nog för att Svt och Herr Björkman vill bredda tävlingen men om den skall breddas bara för sakens skull så tycker jag att de kan lika gärna kan låta bli. Tar låten aldrig slut?

5. The Attic feat Therese - The Arrival
(Eric Amarillo & Michael Feiner)
R2 R2 R
Det här är en helt okej danslåt, även om jag tycker den börjar briljant men fortsätter lite för enformigt. Påminner mycket mer om det Therese gör nu för tiden, än om något på The Attics skiva. Förmodligen helt chanslöst här (kan till och med bli en sådan folk glömmer bort att rösta på så den hamnar sist) men sitter förmodligen som en smäck på ställen där de aldrig ens hört talas om Melodifestivalen innan.
FF FF F
Lite slätstruket albumspår som inte skulle ha gjort så mycket väsen av sig om den inte skickats in till festivalen. Attics bästa bidrag är ju fortfarande deras melodifestivalvinjett. Det enda riktigt bra med låten är Therese själv, det är hon som lyfter låten. Jag tycker att man kan förvänta sig mer av kombon Thereses röst möter Attics harmonier och i vanliga fall, tralliga refränger. Vi har ju redan haft två kisspauser…

6. Sebastian - When the Night Comes Falling
(Sebastian Karlsson & Peter Kvint)
R2 R2 R2 R2
Tänd cigarrerna: "Sing for Me" har fått en lillebror! Sebastian har ju alltid låtit som Andreas Johnson…men det här slår ju alla rekord! Fast faktum är att jag personligen oftast föredrar Sebastian framför Andreas och det här är helt okej i min bok…MEN: Det betyder inte att jag vill ha mera Andreas Johnson-pop i Melodifestivalen. Jag är faktiskt egentligen rätt trött på det, även om jag förmodligen är den enda. Det här går hem i stugorna - mycket på grund av Andreas framgång ifjol – och blir livsfarligt i morgon. Förmodligen den andra jokern som promenerar rakt in i flirtkulan.
FF FF FF FF
Ville Andreas Johnsson vara med två gånger i år? Jag tycker Andreas gör Andreas bättre. Det låter lite som om någon av de där Fame Factory-killarna slängt ihop en låt under en håltimme. Wallstones gjorde sitt redan 2005 Men samtidigt så kan jag inte låta bli att gilla det.

7. Sonja Aldén - För att Du Finns
(Sonja Aldén & Bobby Ljunggren)
R2 R2 R2 R
Sonja "Jag har landat/Jag har hittat hem" Aldén lever ut hela sitt Shirley Clamp-komplex…och ingen gör det bättre. Knappt Shirley själv om ni minns henne. Sverige älskar den här sortens schlagerballad…och va fan…varför hymla: Det gör jag med! MEN (jag börjar låta som Let’s Dance-juryn) dels väntar jag på ett lyft som aldrig kommer och dels tycker faktiskt en stor del av mig att det räcker med ballader i Globen nu. Sonja kan gott få hamna i Andra chansen – och där kan hon få sjunga skjortan av Uno Svenningsson eller nåt – men det räcker för mig.
FF FF FF F
Bidraget som är räddningen för alla som saknar Shirley? Väninnan Sonja fungerar väl som substitut för Borås andra(?) melodifestivalstjärna. Snygg ballad som börjar starkt och lovar mycket. Lovar kanske lite för mycket för jag känner mig lite snopen när låten tar slut. Varför kom inte den där långa tonen, vad hände med upphöjningen och vad hände med stråkarna? Låten skulle mått bättre om Pling hade fått skriva texten.

8. Nanne - Jag Måste Kyssa Dig
(Ingela ”Pling” Forsman, Nanne Grönvall & Peter Grönvall)
R2 R2 R2
Inget stoppar Juggernauten Nanne i Melodifestivalen efter "Håll Om Mig"-succén och cancern…så är det bara. Då kvittar det att den här Faith-möter-Russlana-biten inte är mycket mera än en återkommande monoton rytm. Det är inte dåligt…och jag tycker verkligen om Nanne och hennes underbart charmiga personlighet och hennes MF-ikonstatus…men det är bara så…hm…gjort. Bah. Jag hoppas, hoppas, hoppas att folk blir besvikna och inte röstar vidare det här på charm och rutin och en klätterställning…men det är förmodligen att hoppas för mycket.
FF FF FF
Nanne och Pling kan hantverket. De levererar precis vad man förväntar sig av dem. Men är det inte lite tråkigt? Antagligen kommer en byggställning och fem dansare rädda Nannes heder och ta henne direkt till Globen utan att passera andra chansen.

Vad tror vi nu då?

FINAL:
R2 vill: Magnus & Måns
R2 tror: Nanne & Sebastian

FF vill: Magnus & Sebastian
FF tror: Nanne & Sebastian

ANDRA CHANSEN:
R2 vill: Sebastian & Sonja
R2 tror: Magnus & Måns
(men spricker rösten för nån av dem kommer Sonja in)

FF vill: Nanne & Måns
FF tror: Magnus & Sonja

Det blir en spännande kväll imorgon. Minst sagt.

Inga kommentarer: