18 mars 2007

Grundkoll: Singellistan & Melodifestivalen 1992-2001

Efter glada hejarop för redovisningen av Melodifestivallåtarnas framgångar på Trackslistan gav jag mig i kast med MF och den svenska singellistan. Som ni såg tidigare i veckan är veckans topp 60 på singellistan (innefattar nu även downloads) nerlusad av årets bidrag och hittills har hela 28 bidrag av 32 lyckats ta sig in på listan, vilket är en rekordhög siffra. Inget annat år har Melodifestivalen dominerat så hårt på hitlistan som 2007.
Nu har jag har i alla fall kollat i backspegeln och berättar här om hur det såg ut på singellistan ur schlagersynpunkt för ett par år sedan.
(Och ja, siffran inom parentes är låtens högst nådda placering på den svenska singellistan...)

Om vi hoppar tillbaka 15 år, till 1992, så hittar vi bara en enda låt från festivalen på singellistan. Vinnaren Imorgon är en annan dag med Christer Björkman var alltså den enda listplacerade låten och nådde som bäst en 5:e plats i maj 1992. Topplistan räknades detta år upp till plats 40 och visst är det märkligt att inte ens årets stora publikfavorit Som om himlen brann med Lizette & Bizazz lyckades ta sig in på listan?

Året efter, 1993, ökade schlagerkvoten med hela 100%, eftersom två bidrag tog sig in på listan. Vinnaren Eloise blev som bäst 10:a och låten som juryn hade som favorit, We are all the winners, nådde plats 17.

1994 är ett lika mörkt år här som på Trackslistan. Inte ett enda bidrag lyckades ta sig in på Topp 40-listan....

Men föregående års flopp togs igen med råge 1995. För då gjorde två festivallåtar en bedrift ingen trott var möjlig. Musiken från Melodifestivalen var ju i princip död, och efter tidigare års misslyckanden att skapa topplistehits hade ingen speciellt stora förväntningar på 1995 års låtar. Men Se på mig och Det vackraste toppade båda singellistan under året och blev dessutom nominerade till "Årets svenska låt" på Grammisgalan (priset togs hem av Det vackraste).
Båda låtarna hade lite speciella vistelser på singellistan: Fyra veckor efter att ha gjort entré på listan blev Se på mig etta och stannade där i fem veckor. Sen klev Jan Johansen ner från tronen och lämnade förstaplatsen åt La Bouches Be my lover i en vecka, och därefter The Conells 74-75 i en vecka för att sedan återta förstaplatsen efter två veckor strax nedanför tronen. Sen fortsatte Se på mig att toppa singellistan i fyra veckor ytterligare innan Johansen lämnade plats för Drängarnas sommarhit Vill du bli min fru?
Cecilia Wennersten och hennes schlagertvåa Det Vackraste hade efter ett blygsam entré på plats 40 hela tiden vandrat uppåt och stadigt hållit till på listans övre halva. Efter 20 veckor på listan intar hon den 2 augusti 1995 förstaplatsen och stannar sedan där i hela sju veckor! En sådan "sleeperhit" har vi aldrig sett maken till i Melodifestivalens historia och Wennersten stannade faktiskt på singellistan i hela 48 veckor innan hon trillade ur en bit in på 1996.
Och ja just det, en tredje låt tar sig faktiskt in på listan: Arvingarnas Bo Diddley når som bäst plats 21 innan den dalar ur...

1996 fick vi in fler låtar på listan, vilket kan förklaras med att singellistan från och med detta år räknas från plats 1 till plats 60, och inte 1 till 40 som tidigare år. Men ingen bräcker framgångarna från föregående år. Bäst går det för vinnaren Den vilda som når 7:e plats på listan i maj 1996. Andra bidrag som sålde skivor var Driver dagg, faller regn (11), Du är för alltid hel del utav mig (28) och Juliette & Jonathan (51). Detta år dansar dessutom ett icke-vinnande ESC-bidrag in på listorna för första gången på bra länge, Gina G:s (Ooh ah) Just a little bit når som bäst en 6:e plats på den svenska singellistan.

1997 ser nästan likadant ut som -96. Fyra låtar tar sig in på topp 60 och bäst går det för vinnaren Bara hon älskar mig som blir femma som bäst. De andra låtarna som säljer lite är Andreas Lundstedts Jag saknar dig, jag saknar dig (16), Bigs Jag ska aldrig lämna dig (32), och Cajsa-Lisa Ejemyrs Du gör mig hel igen (59)

1998 heter Melodifestivalsvinnaren Kärleken är. Den och det bidrag som hamnar på plats fyra i festivalen blir dom enda låtar som svenska folket vill köpa i skivform. Nannes Avundsjuk och Jill Johnsons låt ligger båda på Singellistan och når platserna sex respektive fem som bäst. Ingen annan låt syns till på topplistan....

1999 väljer svenska folket att ge segern till Charlotte Nilsson och Tusen och en natt. Singeln mottas dock med svagt intresse och gör en blygsam entré på singellistans 52:a plats. Samtidigt går det bra för Charlottes schlagerkonkurrenter och Martins Du är så (yeah yeah wow wow) ligger till och med etta ett tag. Stjärna på himlen med Drömhus når plats sex som bäst och Det gäller dig och mig med Crosstalk (30), Det svär jag på med Arvingarna (39) och Bilder av dig med Ai (41) letar sig alla in på listan. Under tiden klättrar Charlottes ESC-vinnare stadigt på listan och tre veckor efter att hon vunnit Eurovision-finnalen i Jerusalem ligger hon faktiskt på en andraplats på den svenska singellistan.

2000. Året då den stora snackisen blir de tio schlagerstjärnornas pausnummer genereras fler schlagerhits än på många år. Hela sju bidrag tar sig in på singellistan: Pontares När vindarna viskar mitt namn (2), Hannas Anropar försvunnen (11), Balsam Boys Bara du och jag (12), Friends När jag tänker på imorgon (14), Barbados Se mig (23), Guides Vi lever här, vi lever nu (38) och Javieras Varje timma, var minut (39) säljer alla singlar.

Och året efter, 2001, hamnar lika många bidrag på singellistan. Vinnaren Listen to your heartbeat blir största hiten och hamnar på 4:e plats som bäst. De andra låtarna på singellistan blir Power of love/Allt som jag ser med Barbados (7), Ingenmansland med Jan Johansen (21), Igår, idag med Sanna Nielsen (32), If you were with me/Om du stannar hos mig med Ellinor (37), Om du var här hos mig med Rosanna Jönis (38) och Om du förlåter mig med Date (52).

Och när Melodifestivalen kom tillbaka 2002 hade hela 32 låtar chansen att ta sig in på singellistan. Mer om det i ett senare inlägg....

Inga kommentarer: