17 mars 2007

Grundkoll: Tracks och Melodifestivalen (och rösta nu!)

Denna vecka har ett stort antal schlagerbidrag chansen att slå sig in på Tracklistan. Verona bubblar strax utanför listan, och Måns, Sarah Dawn Finer och vinnarna i The Ark utmanar. På listan ligger redan Andreas Johnson (3), Sebastian (5), Magnus Carlsson (6) och The Attic feat. Therese (20).
Trackslistan får väl ses som en av Sveriges största termometrar på vad som är populärt i musikväg och därför är det extra kul att se att MF-bidragen funkar där också. R1 & R2 är båda trogna röstare sedan många år och vi hoppas att ni också ser till rösta in favoriterna från festivalen. Så rösta här!

Vi har såklart grävt lite och kollat upp hur Melodifestivalbidrag fungerat sedan delfinalstarten på Trackslistan...

2006 års Tracksframgångar för bidragen i festivalen var i varierande styrka. Sing for me låg etta i fem veckor och Temple of love innehade andraplatsen i lika många veckor. Men vinnaren Evighet nådde som bäst plats 15 och åkte ut efter tre veckor. De andra bidragen som lyckades kvala in var Night of passion (som bäst på plats 3), Faller du så faller jag (14) och Mama take me home (17).
Totalt: 6 Trackshits (framgångsrikaste bidraget: 1:a)

2005 låg Alcastar (4), Las Vegas (5), Ödet var min väg (12), Gone (16), Vi kan gunga (18) och Refrain refrain (19) på Tracks. Men allra bäst gick det för Nanne och Håll om mig som nådde silverplatsen som bäst. Hon hade antagligen gått upp i topp i början av april 2005 om det inte hade varit för att Robyn släppte sin comebacksingel Be mine och avlöste Kents hit Max 500 på förstaplatsen.
Totalt: 7 Trackshits (framgångsrikaste bidraget: 2:a)

2004 hette Trackshitsen Min kärlek (som bäst plats 2, och låg där i fem veckor!), Paradise (3), Trendy discoteque (7), Som stormen (11), Love turns water into wine (13), Finallly (14), och Efcharisto (18). Men den 27 mars 2004 gick Lena Philipsson in på förstaplatsen med Det gör ont och stannade där i hela nio(1) veckor. Detta gjorde den Orup-skrivna låten till "Årets Trackshit 2004", och det är första gången det händer att en låt som varit med i Melodifestivalen får den äran.
Totalt: 8 Trackshits (framgångsrikaste bidraget: 1:a och Årets Trackshit!)

2003 slog sig följande MF-låtar in på Tracks: Genom eld och vatten (4), Just like a boomerang (14), Bye bye (18), TKO (19) och Television (20). Bäst gick det dock för Not a sinner nor a saint som efter att ha gått direkt in på andraplatsen veckan efter avancerade till plats ett och stannade där i hela fem veckor. Vinnaren Give me your love fick nöja sig med att bli fyra som bäst.
Totalt: 7 Trackshits (framgångsrikaste bidraget: 1:a)

Första året för deltävlingskonceptet gav också lite Tracks-hits: Never let it go (3), Världen utanför (4), What difference does it make (5), Adreanline (12) och Aldrig igen (svenska versionen av The one that I need) (19).
Totalt: 5 Trackshits (framgångsrikaste bidraget: 3:a)

Och alla andra år:
(siffran inom parentes är såklart högst nådda placering)

2001 Listen to your heartbeat (6) och Power of love (engelsk version av Allt som jag ser) (9)

2000 Anropar försvunnen (8), Bara du och jag (15) och Se mig (17)

1999 Stjärna på himlen (2), Du är så yeah yeah wow wow (4), Det gäller dig och mig (10) och Det svär jag på (20)

1998 Kärleken är (4) och Avundsjuk (7)

1997 Bara hon älskar mig (5), Jag saknar dig, jag saknar dig (6) och Du gör mig hel igen (14)

1996 Driver dagg, faller regn (1) och Den vilda (5)

1995 Se på mig (1) och Det vackraste (10)

1994 -

1993 Eloise (4)

1992 I morgon är en annan dag (3)

1991 Kommer du ihåg mig (4) och Fångade av en stormvind (10)

1990 Som en vind (4) och Mitt i ett äventyr (4)

1989 En dag (2), Upp över mina öron (4) och Okey, okey (16)

1988 Om igen (6) och Bara du och jag (15)

1987 Alexandra (7), Dansa i neon (15) och Hand i hand (16)

1986 Dover-Calais (1) och Eldorado (3)

1985 Piccadilly Circus (5) och Ta min hand (8)

Kommentar: 1994 är ett svart år i MF och Tracks långa äktenskap, med INGA schlagerlåtar på listan. Grejen är att väldigt få låtar tidigare testades för Trackslistan och endast dom som kändes "pop" fick chansen att ta sig in och många MF-vinnare har därför aldrig ens testats till Trackslistan. Hur urvalet går till idag när 32 låtar mer eller mindre skulle kunna ha en chans på Tracks vet jag inte men jag lovar att ta reda på det...

/Kram från Han-som-fortfarande-är-sur-över-att-varken-Alla-flickor-eller-
Jag-ljuger-så-bra-testades-för-Tracks

Inga kommentarer: