20 maj 2007

Schlagersuccé på Svensktoppen!

I år har Melodifestivalslåtarna slagit rekord i förstaplaceringar på Svensktoppen. När Sonjas För att du finns efter tre veckor på listan under söndagen klättrade förbi The Ark upp till listans förstaplats har hela fem av årets låtar legat etta på Svensktoppen. Detta har aldrig tidigare hänt och därmed har Cara Mia, I remember love, A little bit of love, The worrying kind och För att du finns alla fått en hedersplats i Svensktoppens rekordbok. Förra året lyckades endast Sing for me med Andreas Johnson att knipa förstaplatsen av schlagerlåtarna, och året innan var det bara Nannes Håll om mig som tog Svensktoppsguld. 2004 hann däremot tre schlagerlåtar med att bli etta på hela Sveriges lista (Det gör ont, Min Kärlek och La Dolce Vita).
Överhuvudtaget har det i år slagits rekord i Melodifestivalslåtar på Svensktoppen. I år har hela 15 av låtarna från uttagningarna i vintras klarat av att ta sig in på Svensktoppen (26 av 32 har testats). Förra året lyckades bara tretton låtar ta sig in (25 testades).

Givetvis kan det ske ändringar men så här har MF-låtarna lyckats placeringsmässigt i år (siffran anger bästa placering):

#1 Cara Mia
#1 I remember love
#1 A little bit of love
#1 I remember love
#1 För att du finns
#3 Live Forever
#4 Trying to recall
#7 God Morgon
#7 Vågar du vågar jag
#8 (Åh) När ni tar saken i egna händer
#9 Jag tror på människan
#10 Samba Sambero
#10 Anything but you
#10 When the night comes falling
#10 För kung och fosterland

...och följande låtar testades aldrig: Clubbing, I mina drömmar, Drop dead, Rainbow star, Vi hade nåt och La Musica.

Inga kommentarer: