19 januari 2008

Danmark 2008 - Semifinal 2

Tänkte jag skulle förska blogga allt eftersom jag ser den andra danska delfinalen - here we go!

Gunhild - VILDE HJERTER
En helt okej och söt liten schlager som känns bättre än det mesta förra veckan…men Gunhild är tyvärr ingen jättesäker sångare.

Julie Rugaard - KAN IKKE FORSTÅ
Sanne Salomonsens norska syster i en långtråkig rockballad där scenshowen med band och allt inte alls känns hand i hand med låten.

Simon Mathew - ALL NIGHT LONG
Wow! Nä, SÅ bra var det inte -blev lite chockad bara. Här kommer en variant på en låt Andreas Johnson skulle kunna ha kommit tvåa med i Sverige, fast med en långt hetare kepskille. Egentligen inte min typ av låt alls, men det första som känts som det kan ha lite vinnar vittring sedan de drog igång sina delfinaler.

Kendra Lou - UNTIL WE'RE SATISFIED
Nej, nej, nej. Varför har de tagit La Roxx kläder och stora ramar från 2004? Cirkus och burlesk känns bara så trött. Speciellt som låten är en rätt fin ballad och hade funkat att sjungas rakt upp och ned. Fast jag börjar undra om det är för att jag ser sändningen på webben som alla verkar sjunga så småtaskigt?

Lars Holmen Tvergaard og Josefine Bisgaard Olesen - SWEET MEMORIES OF YOU
Kören dansar twist... Bara så ni vet. I guldklänningar (Men varför har en av dem kofta? Fryser hon?). Lars & Josefin ser ut som två frireligiösa syskon (fast Lars ser ut som om han vill ligga), men låten är en ganska söt (mycket sött ikväll) Westlife-låt med sextiotalswannabe-comp som jag tycker slarvas bort lite.

Generellt sett är ändå alla låtar bättre hittills än allihopa i förra veckans danska delfinal. Även om inget är direkt jättebra för den sakens skull.

Sandee May - SPANISH SOUL
Skulle nog aldrig skrivt det där... Här kommer ett ungt tjejband som sjunger en helt iskall R'n'B-låt med akustisk gitarr och höga stövlar. Tror inte Sandee May vinner något mer än danska mästerskapen i dålig hållning ikväll, men vem vet. Låten verkar iallafall hänga ihop på något sätt med R'n'B-grabbarna som gick vidare förra helgen (okej, min danska är sådär och jag kolla Stjärnorna på Slottet emellanåt) och det kanske kan hjälpa något.

Lasse Lindorff - HOOKED ON YOU
Mera sextiotalsvibbar - tänk Vanessa Paradis Be My Baby-produktion...men med en tristare låt. Och jag klarar verkligen inte av Lindorffs rock-raspiga röst. Nä. Inget för mig.

The Dreams - LA MIG VÆRE
Oh, my god vilket Green Day-komplex killen verkar ha när han spärrar upp sina svartmålade ögon... Jag har inget emot 2000-trals punk i MF, men då får det ju åtminstone vara med en låt som den Anonymous tävlade med för Andorra ifjol... Men de verkar poppis.

Så då ska vi se vilka fyra som går vidare.
Men först pausunderhållning med Danmarks motsvarighet till Kraftwerk - Hej Matematik. Hm. Mycket image där. Men helt okej elektropopballad. Åh, nu ringer programledarna förra årets vinnare DQ i Thailand på världens sämsta telefonlinje, medan artisterna minglar och dricker i bakgrunden. Naaw. Dansk Melodifestival är så härligt spontan budget-TV.


Till finalen går:
Lars Holmen Tvergaard og Josefine Bisgaard Olesen
Sandee May - SPANISH SOUL
Simon Mathew - ALL NIGHT LONG
The Dreams - LA MIG VÆRE

Tja, det var väl en bra och godkänd blandning. Inget som jag tror blir något direkt hot mot Sverige i ESC kanske, och definitivt inget som kommer gå varmt i min iPod, men helt okej.

Inga kommentarer: