14 januari 2008

Polen - Krajowe Eliminacje Eurowizja 2008

Jo, jag har börjat undra vad jag utsatt mina stackars små öron för den senaste tiden (och om jag håller på att bli allvarligt skadad när en G:son-låt plötsligt framstår som en av solstrålarna i Eurovisionmörkret) men vad gör man inte för sina bloggläsare?

Så här är mina (något avvaktande) intryck efter en första genomlyssning av bidragen i Polens nationella final.

Afromental - THING WE’VE GOT
En låt med kraftigt Justin Timberlake-komplex. Kanske inte dåligt, men vem minns de här tre minuterna av knull-RnB när grabbarna gått av scenen? Jo, förresten. Jag tycker nog det är ganska dåligt.

Edi Ann - LOVIN’U
Ännu en låt som låter som hämtad från amerikanska topplistan, men mera i "soft soultjej-facket". Rätt skön faktiskt, när den bara myser på. Reklamradiolåt. Men återigen så känns Eurovision Song Contest långt borta. Och det känns som den aldrig tar slut.

Isis Gee - FOR LIFE
Dags för kvällens första ballad. Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz. Okej. Så illa är det inte kanske. Det skulle faktiskt kunna vara ett av sista spåren på Leona Lewis skiva....eller kanske eftertextlåten till någon bortglömd Disneyfilm. Men först när Isis klämmer i ordentligt så känns det som om det här skulle kunna vara något att räkna med. Knappt. Men kanske ändå.

Kasia Nova - THE DEVIL
Nu blir det istället Eurodisco...och inte mig emot. Att det sen låter precis som en sådan där låt man hör på gymmet och inte bryr sig speciellt mycket om (men tycker den funkar bra att trampa lite extra på trappmaskinen till) är ju en helt annan sak. Det bryter i alla fall av.

Man Meadow - VIVA LA MUSICA
Man skulle kunna tro att jag är partisk och nationalistisk eftersom det här är en Tomas G:son-låt sjungen av de svenska killarna i Man Meadow (ni vet "han som dansade bakom Anna Book" och "han som presenterar program på TV4") - men faktum är att jag gillade den direkt. Om det beror på
A) min hemliga passion för G:sons brakschlager (jadå, jag kan fortfarande lyssna på Samba Sambero)
B) den otroliga bristen på vers-refräng-vers-refrän-stick-refräng-låtar i tävlingen utanför Sverige eller
C) att G:son försöker klä sin låt i en mera elektronisk BWO-kostym (as if he'd fool anyone)
har jag ingen aning om...men jag lyssnar gärna på det flera gånger. Hoppas polackerna gör det också.

Margo - DLATEGO WALCZ
Första bidraget på polska är en piano-midtempo-grej som gasar på lite i refrängen. Radiorock i Ben Folds-facket (fast lite blekare) som påminner om ESC-bidrag på nittiotalet. Jag tror nog att jag hade nog gillat det bättre om jag fattat något av vad hon sjunger (och så är ju absolut inte alltid fallet). Men det är 2008 i år va?

Plastic - DO SOMETHING
Ah. Ah ah ah. Ah ah ah. Det är ungefär det jag minns när den här låten är över. Svårgreppbar sak. Jag vill inte gärna använda Mika (för det är så mycket sämre än något han gjort) som jämförelse när jag lyssnar på ESC-låtar, men tänk på honom ändå. Fast sämre. Och tjej.

Sandra Oxynryd - SUPER HEROES
Okej, minns ni Jannicke Abrahamsen och hennes Rocket Ride som inte klarade av att slå Guri i Norge ifjol? Klart ni gör. Å här är den igen! Inte långt ifrån i alla fall. Det hjälper nästan inte att låtskrivaren är samma, när stölden från honom själv är så uppenbar (minns ni den där Tango, Tango-klonen av G:son som blev diskad i Rumänien ifjol - klart ni gör), eller att svenska Sandra gör sitt bästa för att ännu en gång undvika att vara med i MF och istället få tävla för ett baltland med en bättre låt än förra gången. Det hela blir bara lite för...pinsamt...när det är så likt raketen...fast sämre. Och sjunger hon verkligen "We're the super heroes - the top action babes!" den stackars tösen?

Queens - I SAY MY BODY
Sanne Salomonsen med wawa-gitarr och en helt bortkommen discostråke någonstans då och då. Radiorock för P4 när den är soom mest meningslös.

Starnawski & Urban Noiz - IT’S NOT A GAME
Ännu mera Justin-komplex (he's very big in Poland, eller?) och tre minuter med oooh-oh-oh-aou, wailingar, obligatorisk kör-with-his-bros och den där typiska gitarren som fyller i texten/tonerna i refrängen.

Hm. Jag tror ni får dra era egna slutsatser. Själv har jag faktiskt inte en aning om hur det kan tänkas gå.

Inga kommentarer: