18 december 2008

Mede byter Morgonsoffan mot Melodifestivalen!

Så har då SVT bekräftat och Aftonbladet avslöjat att Melodifestivalen 2009 äntligen fått en programledare, och det faktiskt är exakt samma kvinna som kommer leda nästa års upplaga av QX Gaygala ( för övrigt samma vecka som Göteborgsdelfinalen sparkar igång nästa års schlagerturné); Petra Mede!






















Visst luktar lösningen lite fjärdehandsval, men medan undertecknad tycker Petra är en grymt överskattad komiker i Parlamentet (där hon varit hemsk) och i ståupp-sammanhang (där det bara varit smått pinsamt), så är hon samtidigt väldigt, väldigt underskattad i Morgonsoffan på SVT. Hade man kört mera på henens linje i hela programmet (och på så sätt fått en svensk The Office i morgontvmiljö istället för Robert/Björn Gustavsson slapstick och Batra-buskis) så hade man haft något långt mycket större än den modesta komedisuccé det faktiskt är. Hon är genial där.

Så med ett bra manus i handen och nerverna i kontroll tror vi Petra kan funka perfekt i Melodifestivalen - och visst är QX-delarna av oss våldsamt stolta över att hennes gaygala-gig bokades en bra bit tidigare än SVT tydligen kom på att hon var det nya svarta i programledarväg.

Nu är vårt nya mission att bli bästis och bundis med Petra över ett (läs fjorton) glas bubbel på Cirkus i januari (biljetter finns ute nu) så får in ännu ett öra bakom kulisserna på vår favoritproduktion.

Fotnot: Vi lider dock lite med vår läsare Holger som i ett tidigare inlägg uttryckte lycka över Mede inte skulle leda MF (enligt Aftonbladet-rykten). Han har nog ingen bra dag idag.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, nej det var ingen bra nyhet att starta dagen med.

Jag blir mer och mer oroad över melodifestivalens fortgång faktiskt. Inte för min del. Jag kommer alltid att titta. Men hos folket. Känns faktiskt som att det kan bli ett tittarras i år. Med tanke på startfält, programledare samt att nyhetens behag gått över.

Men jag hoppas att jag kommer bli överbevisad. Både vad gäller Petra Medhe och årets hela melodifestival.

Oswald sa...

Jag kan fortfarande inte förstå varför folk gnäller på artisterna.
Bara för att vi ÄNTLIGEN har ett år utan en elefant som sticker ut (och som givetvis vuinner) så är artisterna dåliga.

Jag väntar absolut med sådan kritik tills jag hört låtarna.

Jag kan absolut förstå din skepsis till Mede. Absolut. men jag tycker ändå hon känns ganska fräsch och med rätt manus så hoppas jag både du och jag blir positivt överraskade!

Däremot kan jag förstå din oro...men oundvikligen är det ju så att vi måste gå mot en nedgång i MF-populariteten efter flera år av sådan här abnormal framgång.

Anonym sa...

Det blir nog bra med Petra Mede. Däremot kan jag sätta en månadslön på att AB- och Expressenläsarna kommer att "rasa" efter första delfinalen över att Petra är plump/inte rolig/inte lika bra som Luuk.

Håller med Holger lite grann om att det nog kan bli en liten dipp i år - känns som att toppen har varit rent tittarmässigt. Det är svårt att få mer än fyra miljoner.

Däremot tycker jag det är ett jäkla gnäll på startfältet - ingen har ju hört låtarna. Och allt tjat om att mer etablerade artister ska vara med är ju bara tröttsamt, i enligthet med "dumstruten-inlägget" igår.

Sedan stör jag mig på att man bara skriver om The Arks "fiasko". Hallå! De vann den svenska uttagningen!! Vi måste sluta bry oss om Eurovision - det är den svenska finalen som är grejen. Går det sedan bra i Eurovision är det kul, går det åt skogen - so be it... Jag hoppas att årets svenska vinnare inte åker runt på någon förnedrande Perelli-tur bakom den gamla järnridån utan istället koncentrerar sig på att förvalta vinsten i Sverige. Som det känns nu så är man ju svintrött på Charlotte och Hero medan Empty room och Sanna känns som årets vinnare.

Oswald sa...

...och jag skriver under på varenda bokstav i det inlägget, Johan!

Anonym sa...

Är så trött på att alla dessa komiker skall leda hela Melodifestivalen. Nej, bäst var det 2002-2005 då man hade flera olika programledare för varje deltävling (eftersom alla gillar olika). Och låt folkkära artister leda programmet, som det var då. 2005 spelade Jill Johnson och Carola nya singlar i pausen och sedan gnälldes det så klart över att Carola gjorde reklam (att Jill Johnson gjorde samma sak brydde sig ingen om). 2007 gjordes en kul melodifestivalmusikal i pausen, men 2008 blev det tråkig pausbalett, då ser jag hellre på artister som spelar upp nya singlar i pausen. Kalla det reklam, men att framföra nya singlar är ungefär vad hela Melodifestivalen går ut på...

Anonym sa...

ÅÅåh Jag tror Petra Mede blir jättebra och artisterna tror jag blir lika bra, inte vara neggig nu (JAG vill ändå inte ha några "creddiga" artister som typ H. Hellström :(.) // Jonas

Anonym sa...

Det blir alldeles lysande!

Anonym sa...

Petra underbara Petra, åhh vad jag är glad för hennes skull, har följt henne från start och wow, vilken resa hon gjort på bara några år:-)