08 maj 2009

Tankar kring sjätte dagens ESC-repetitioner

Äsch, jag kör väl vidare på färgsättningen från igår - även om jag är beredd på att få käka upp alltihopa och pudla som en politiker på Finlandskryssning på tisdag. Fyller som vanligt på nerifrån allt efter som.

Rumänien
Fortfarande svårslaget överkoreograferat - och sitter hon i en död stubbe framför det döda trädet i början? Lite snyggare backdrops nu tycker jag allt, med kometregn och körsbärsblommor. Verserna i låten är fortfarande lovande, men refrängen håller inte måttet för en finalplats i mina öron. Å andra sidan: Tjejer som dansar = oftast en hit. etv



Portugal
Jag älskar alla de där färgerna på scen - jag blir glad redan innan numret börjar. Fortfarande inte min musikaliska påse, men jag tror faktiskt att det lyxiga startnumret i kombination med att det finns World Music-älskare i alla länder (well, that's why they call it WORLD music, isn't it?) garanterar portugiserna och deras gulliga hippietroll en finalplats. etv




Finland
Jag gillar den här låten. Men jag trodde lamheten i videon bara var något tillfälligt och att eurodiscoenergin skulle komma fram bättre på scen. Men nej. Det känns faktiskt inte så kul alls på de klipp som man ser. Trögt och konstruerat och precis sådär iskallt som alla alltid säger att våra svenska artister är. Trist. Och de där eldviftarna är oförlåtliga. Det här blir tufft för Finland...men okej...gult. Jag gillar ju låten, startnumret är bra och det är ju Finland. etv

Malta
Varför tror så många att det här är en självklar finalist? För att tanten varit med flera gånger tidigare och nästan vunnit? Well, sa vi inte det om Charlotte ifjol också? Och minns någon isländska Selmas öde? Nä, jag tror den här låten är en på tok för blek historia för finalen - och tar den sig dit är det bara på grund av ett lyckat startnummer och inget annat. Usch. Alldeles för uträknat och långt mycket tråkigare än hennes andraplacering (och den gillade jag aldrig heller). etv



Bosnien & Herzegovina
Nä du, Kris. Du har fel. Det här är bättre en många av senare års balkanballader! Killen må vinna årets Emil Sigfridson-statyett för bredast isär med benen, men Bosnien gör allt rätt. Ett överdrivet U2-dramatiskt nummer (kolla Bono-poserna...och LesMiserable-ditona...underbart) - ett av de få som jag känner äger scenen i YouTube-klippen - en grym låt och kvällens bästa startnummer gör det här till den enda riktiga utmanaren om segern i tisdagens deltävling (f'låt Malena & Co). etv

SEMIFINAL 2

Kroatien
Den här balkanballaden berör mig däremot inte alls hur mycket den än försöker, men däremot tycker jag han sjunger fantastiskt. Hade garanterat varit i final om de tävlat på tisdagen, men nu tror jag det blir tuffare. Och tjejens funktion är jag fortfarande inte riktigt 100 på. etv

Irland
Okej, utan att sno några tjock-dräpor från den gode Barden så är jag inte helt säker på irländskans spinn på Agnes guldoutfit från MF fast i silver. Jo, den är cool på pappret...men nja. Med det sagt så tycker jag bättre och bättre om den här låten och tycker de till skillnad från många andra gör precis rätt med det material de har. Och jag älskar att den känns mycket mera cool än gullig (som den gjorde i förhandsvideon). Tror den kan få svårt att nå final i den här delfinalen, dock - men är inte beredd att hissa röd flagg. etv

Serbien
Tredje låten i rad på originalspråk, och faktum är att jag börjar tycka det här är rätt okej. På något sätt är det här "tolerabel dum/konstighet" i min värld (lite som Bosnen-Herzegovina ifjol utan att göra fler jämförelser med den fantastiska låten och jag börjar vänja mig vid att han ser ut som en korsning mellan de estniska äckelgubbarna från ifjol och Adam Alsing - med TheMusicoftheSamba-hår. Vågar trycka väldigt lite rött just nu känner jag... Helg-rusig? ezt

Lettland
Nä vänta. Här kan jag välja rött. Det här är faktiskt odiskutabelt uselt och det enda snygga är den stora vägskylten. Sorry, Lettland. Det blir ingen final. etv

2 kommentarer:

Markus Gisslén sa...

Tror att Finland tar sig vidare i alla fall. Gillar låten, men det är något som fattas i den...

Den Mossgröna HBT-bloggen sa...

Sverige, Finland och Belgien e The Shit!