17 december 2009

00-talets bästa: 15

15. Jessica Andersson - Kalla nätter



MrK: Alla vet det. Det finns inte mer att säga. En suverän låt som borde gjorts med några dansare (eller i alla fall tillsammans med kören) fick inte en chans på grund av ett av de mest osexiga numren i mannaminne (man tycker till och med synd om stolen) och på grund av en av de mest klassiska schlageroutfitsen sedan Carolas kycklingdräkt. Å andra sidan finns det olika sätt att skapa en klassiker på.

MrR: Amen! Jag hade hört demon ett par månader innan och den lät rätt annorlunda. Inte alls med samma moderna discodunk utan mer åt Skaraschlager-hållet. Så när jag kom till Karlskrona blev jag glatt överraskad av Jessicas uppfräschning. Nu blev ju numret sådär och det gör fortfarande ont i magen när jag tittar på bilden av en ansträngt leende Jessica som jag tog i greenroom efter tävlingens slut. Men jag älskar att det blivit lite av en klassiker i sammanhanget just för det taffliga numret och den konstiga scenklädseln. Och som jag dansat till den! Det som dock grämer mig mest är att om den i alla fall gått till Andra Chansen kanske den där ultimata popschlagerdiscoplattan från Skara som Jessica borde ha släppt funnits i min ipod nu. Damn.

MF-placering: 5:a i delfinal 3 2006 Tracks: - Svensktoppen: 10 Topplistan: 6

Här kan du lyssna på listan hittills på Spotify!

5 kommentarer:

Björn sa...

Ja, vilket grymt öde! För mig är det här 00-talets "Dansa i neon". Överhuvudtaget fanns det fler låtar från denna lysande årgång som inte förtjänade att glömmas bort av den kollektiva massan, t.ex Evan och Sandra Dahlberg. Fast de kanske dyker upp senare på den här listan..?

Uffe sa...

Jessica försöker vara Agnetha och lite Madonna i framförandet.
Hemskt och som MrK sa.. det mest osexiga som setts.. WHAT about the shorts??

låten är bra.. den håller bara man slipper se henne..

Anonym sa...

Fast JAG håller inte helt med, jag gillade numret och kläderna och var fruktansvärt irriterad och arg på svenskarna som hellre röstade på hårdrock. En av dem absolut bästa MF låtarna i mina öron. // Jonas

Lina sa...

Trist och platt låt. Hemskt uppträdande. Nej tack.

eurofivestar sa...

Det tog tid för den här låten att växa hos mig, men det gjorde det till slut. Riktigt, riktigt bra. Men ja, stackars Jessica. Helt fel look, framträdande osv. Men som låt är den oerhört stark.