14 december 2009

00-talets bästa: 18

18. Barbados - Se mig



MrK: När jag såg Barbados under genrepet 2000 så var jag inte alls imponerad. Ett dansband som försökte leka popband (där en av snubbarna såg ut som en vaktmästare och jag var övertygad om att han glömt scenkläderna hemma - det hade han inte) var ju inget mot Javiera, Friends (jag kollade ju såklart deras TV-serie), Hanna och Balsam Boys. Däremot blev jag direkt lite småkär i Magnus. Jag hade aldrig hört honom sjunga innan och blev mäkta imponerad, och när det sedan snabbt därefter kom ut att han var bög fick även låten/texten en helt annan innebörd och den har år för år långsamt växt till en av mina absoluta midtempofavoriter i festivalen.

MrR: Jag ska säga det på en gång: Allt som jag ser är i min bok den bästa MF-Barbadoslåten. Men den här är också bra och helt klart mer känd. Jag kommer faktiskt ihåg att en kompis som jag tittade med sa om Magnus, som inte var så känd då, att han med dom ögonen nog legat med hur många tjejer som helst. Jag hoppades i smyg att han skulle hellre låg med killar, vilket ju visade sig vara rätt. Låten utsågs till Årets låt på Gaygalan och blev ett anthem för alla vilsa nyutkomna bögar som tyckte Magnus var det hottaste som setts i rutan sedan Magnus Skogsberg spelade reklamare i tv-såpan Storstad. Se mig håller än, och jag vill varmt rekommendera remixsingeln som har ett gäng sköna remixar av schlagertvåan.

MF-placering: 2:a i MF 2000 Tracks: 17 Svensktoppen: 1 Topplistan: 23

Här kan du lyssna på listan hittills på Spotify!

1 kommentar:

Uffe sa...

Jag har mkt svårt för dansband.. oavsett om det är Barbados, Arvingarna eller Date eller vilken som helst.

låten är dock en mkt bra midtempo låt.

Magnus är i o f s Barbados i mina ögon.. de andra killarna är bara utfyllnad.
När Magnus slutade och dom tog in Mattias Holmgren så verkade det som om det var gjort för att få så många bögfans som helst.. när sedan Mattias slutade så kändes det som om de andra killarna ledsnade på att ha en "bög" som sångare.. jag kan ha fel.. hemskt fel.. men i allafall