25 januari 2008

MaltaSong 2008 - Resultat av semifinalen

Igår hade Malta sin semifinal och plockade ut de åtta bidrag som ska tävla om en plats i Belgrad på lördag - och se på fan. Invånarna i Europas sydligaste land verkar ha röstat helt rätt! Här är finalbidragen:

Go - Klinsmann Coleiro
Vodka - Morena
Street car of desire - Petra Zammit
Give me a chance - Eleanor Cassar
Casanova - Morena
Love is just the way - Rosman Pace
Sunrise - Claudia Faniello
Caravaggio - Claudia Faniello


Ni som läste HÄR om mina initiala tankar kring låtarna märker att jag fick med en hel del favoriter (några av dem har dessutom växt/blivit större favoriter sedan jag skrev min initiala analys): Vodka, Go, Street Car of Desire och Caravaggio.

Att Sunrise och (framförallt) trista Casanova halkade med känns mera som att expertjury hade en så stor förkärlek till Morena och Claudia Faniello (kan det bli mera tydligt än så att juryn ville skicka någon av dem) att de ville se dem dubbelt upp på lördag.

Vad gäller Love is just the way så låter den ju väldigt Eurovision och Eleanor Cassar verkar sjunga bättre än vad hennes låt förtjänar, så det var väl också okej val - men jag hoppas nog att Malta kommer skicka någon av mina favoriter ändå.

Vad hände med Mary Spiteri? Tanten verkar tappat sin fanbase. I alla fall i juryn.

Slutligen; om man får sia lite om hur det går på lördag så gissar jag nog att det blir Caravaggio eller Go som får biljetten till Serbien tillslut när folket får rösta...eller kanske det lite trista valet Love is just the way om de vill sejfa...även om jag såklart skulle älska om de vågar skicka ett så galet bidrag som Vodka.
Nä, förresten - jag struntar nog i att tippa alls och accepterar helt enkelt vad malteserna (heter de så? Eller är det ett godis?) än väljer att skicka. På lördag kväll vet vi.

Inga kommentarer: